چگونه پهپادهای محافظ(وینگمن های بدون سرنشین) به خلبانان جنگنده در جنگ بعدی کمک خواهند کرد
.
واشنگتن - تصور کنید که در یک دهه آینده، یک جنگ طولانی مدت با چین شروع شده است. در تلاش برای از بین بردن دفاع چین و نفوذ به حریم هوایی آن، نیروی هوایی ایالات متحده جنگنده ها و بمب افکن های پیشرفته خود را به خصمانه ترین سرزمینی که در دهه های اخیر با آن روبرو بوده است می فرستد.
اما این ماموریت با ماموریت های گذشته متفاوت است. در کنار هر هواپیمای سرنشین دار تعداد انگشت شماری از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک بالدار هستند که با کمترین جهت از خلبان همراه عمل می کنند. آنها برای ترسیم اهداف، از قابلیتهای جنگ الکترونیکی برای مسدود کردن سیگنالهای دشمن استفاده میکنند و موشکهای خود را برای انجام حملات هوایی و انهدام اهداف پرتاب میکنند – که تأثیری را که یک خلبان میتواند در نبرد داشته باشد، چند برابر میکند
این آینده جنگی است که توسط رهبران ارشد نیروی هوایی - به ویژه فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی - تصور می شود. و او مطمئن است که این فقط یک رویا علمی تخیلی نیست.
کندال در یک انجمن در 19 ژانویه با مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «تکنولوژی اکنون وجود دارد، جایی که ما میتوانیم در مورد تشکیل یک هواپیمای سرنشین دار که چندین هواپیمای بدون سرنشین را کنترل میکند صحبت کنیم. «فناوری کافی از برنامههایی که قبلاً اجرا کردهایم وجود دارد، این من را متقاعد میکند که این ایده دیوانهکنندهای نیست».
برای سالها، نیروی هوایی امکان ترکیب پهپادها و هواپیماهای سرنشیندار را مطرح کرده است - به ویژه به عنوان یکی از ویژگیهای احتمالی پلتفرم سری نسل بعدی سلطه هوایی.
اما اکنون، برنامههای نیروی هوایی برای انجام این کار در کانون توجه قرار گرفته است - و به شرکتهای دفاعی انرژی میدهد که امیدوارند سالها تلاششان در جفت کردن سیستمهای سرنشیندار و بدون سرنشین نتیجه دهد.
ریچارد سالیوان، یکی از مدیران شرکت نورتروپ گرومن، گفت: ما در حال گرفتن موجی هستیم که اکنون در حال ایجاد است، و افزود که از اظهارات اخیر کندال "بسیار هیجانزده" شده است.
سپهبد کلینت هینوت، معاون رئیس ستاد برای استراتژی، ادغام و الزامات، در یک پانل نوامبر گفت که نبرد هوایی به سمت این رویکرد تیمی پیش می رود، اگرچه او هشدار داد که نیروی هوایی هنوز در حال آزمایش برای بررسی جزئیات است.
هینوت گفت: «ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که چگونه این اتفاق می افتد. اما واضح است که پلتفرمهای مشارکتی مستقل، که ما دوست داریم آنها را نام ببریم، یا سیستمهای بدون سرنشین، بخش عمدهای از آینده جنگ خواهند بود.
با تغییر تمرکز ارتش ایالات متحده به پیروزی در جنگ علیه یک دشمن پیشرفته مانند چین، کارشناسان می گویند که مفهوم تیمی بدون سرنشین برای غلبه ایالات متحده بسیار مهم است.
آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی از طریق برنامه Skyborg خود، یک وینگمن مبتنی بر هوش مصنوعی که آوریل گذشته اولین آزمایش پرواز خود را با یک پهپاد انجام داد، زمینه را برای یک تیم بدون سرنشین در آینده فراهم کرد. اخیراً، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پیشرفت هایی در برنامه X-61A Gremlins خود داشته است که به دنبال استقرار و سپس بازیابی انبوهی از پهپادهای کوچک و مملو از حسگر از هواپیماهای باری در حال پرواز است. اکتبر گذشته، آژانس پرواز کرد و برای اولین بار یک پهپاد کوچک Gremlin را با موفقیت در هوا بازیابی کرد.
نیروی هوایی سلطنتی استرالیا نیز با برنامه وفادار وینگمن خود که به عنوان سیستم تیمی نیروی هوایی نیز شناخته می شود، گام های بلندی برداشته است. سرویس مسلح در مارس 2021 قرارداد 115 میلیون دلاری با بوئینگ برای سه پهپاد خودران Loyal Wingman اعلام کرد که مجموع این نیرو را به 6 فروند می رساند که امیدوار است روزی در کنار جنگنده های سرنشین دار پرواز کنند
یک "تکامل طبیعی"
هاک کارلایل، ژنرال بازنشسته ای که قبلا فرماندهی رزم هوایی را رهبری می کرد، گفت که توانایی افزایش برد هواپیما با بال های مجهز به هوش مصنوعی گام بعدی برای نبرد هوایی است.
کارلایل که در حال حاضر به عنوان یک هواپیمای بزرگ شناخته میشود، خاطرنشان کرد: «این یک تکامل طبیعی است، بهویژه وقتی به قابلیتهای امروزی با توجه به هوش مصنوعی، با توجه به سیستمها، با توجه به قدرت محاسباتی و قابلیتی که میتوانید در یک اندازه خاص قرار دهید نگاه کنید». مدیر عامل انجمن صنایع دفاع ملی
یک پهپاد C-130 یک پهپاد X-61 Gremlin را برای اولین بار در هوا در طی یک آزمایش پروازی توسط دارپا در Dugway Proving Ground در یوتا در 29 اکتبر 2021 ضبط می کند. به نیروی هوایی کمک کنید روزی ازدحام میدانی از پهپادهای خودران در کنار هواپیماهای سرنشین دار در جنگ بسازد. (آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده)
طی 20 سال گذشته، نیروی هوایی هواپیماهای بدون سرنشین مانند MQ-9 Reaper را در محیطهای عمدتاً مجاز خاورمیانه و افغانستان به پرواز درآورده است، حملات هوایی انجام میدهد و نیاز سیری ناپذیر ارتش به اطلاعات، نظارت و شناسایی را تامین میکند.
اما جنگ بعدی به چیزهای بیشتری نیاز دارد. کارلایل میگوید در درگیری با همتای خود مانند چین، محیط زیست به شدت مورد مناقشه قرار میگیرد و به ظرفیت بیشتری در کنار هواپیماهای جنگنده نیاز دارد و به معنای معضلات و سردرگمی بیشتر است.
کارشناسان میگویند این بالهای هواپیماهای بدون سرنشین میتوانند چندین نقش را ایفا کنند. آنها می توانند آگاهی موقعیتی هواپیمای "مادر" را با پرواز در جلو با حسگرهای مادون قرمز، الکترومغناطیسی، رادار یا بصری گسترش دهند. این می تواند آگاهی موقعیت خلبان انسانی را بهبود بخشد، اهداف را ترسیم کند، یا مکان رادارها و سیستم های دفاع هوایی را شناسایی کند تا یک راهرو روشن برای هواپیمای سرنشین دار فراهم کند.
آنها همچنین می توانند به عنوان گره های ارتباطی برای نیروهای دوست عمل کنند، یا عملیات جنگ الکترونیک را با ایجاد اختلال در رادارها، ارتباطات یا سایر سیگنال های دشمن انجام دهند. اگر آنها به اندازه کافی بزرگ باشند که بتوانند تسلیحات خود را حمل کنند، می توانند حملات هوا به هوا یا هوا به زمین خود را در کنار هواپیماهای سرنشین دار انجام دهند و تهدیدهای متعددی را برای مقابله با دشمن ایجاد کنند.
اما حتی بدون تسلیحات داخل هواپیما، ازدحام هواپیماهای بدون سرنشین میتواند به عنوان طعمهای برای سرگردانی دشمن عمل کند و سیگنالهای نادرستی ارسال کند که تشخیص بین هواپیمای سرنشیندار و بدون سرنشین را برای دشمن دشوار میکند.
هدر پنی، خلبان سابق F-16، که اکنون عضو ارشد موسسه مطالعات هوافضا میچل است، به دیفنس نیوز گفت که داشتن بال های هواپیماهای بدون سرنشین مستقل که وظایف جانبی را انجام می دهند به خلبانان این امکان را می دهد که روی تصویر بزرگتر تمرکز کنند.
پنی میگوید: «این انسانها را آزاد میکند تا کارهای بیشتری را انجام دهند که شناخت انسانی واقعاً در آن مهارت دارد - این نوع واقعاً پیچیده وظایف شهودی».
او افزود، اما نیروی هوایی همچنین باید اطمینان حاصل کند که خلبان در هنگام تلاش برای رهبری ارکستر، بیش از حد بار وارد نشود. مشخص نیست که خلبان چگونه می تواند این بالمن ها را کنترل کند.
یک پهپاد XQ-58A Valkyrie در 9 دسامبر 2020 با یک F-22 Raptor و یک F-35A بر فراز محدوده آزمایشی Yuma Proving Ground در آریزونا پرواز می کند. نیروی هوایی می خواهد مجموعه ای از پهپادهای خودمختار ارزان قیمت را به کار گیرد. می تواند در کنار هواپیماهای سرنشین دار پرواز کند تا در صورت درگیری بزرگ، برد خلبان را چند برابر کند. (نیروی هوایی ایالات متحده)
نیروی هوایی از اظهار نظر در مورد این داستان خودداری کرد، اما مقامات ارشد اخیرا جزئیاتی را در مورد آنچه تصور می کنند ارائه کرده اند.
کندال در یک فروم در 9 دسامبر با Defence One گفت که یکی از اولویتهای اصلی او شناسایی چگونگی آمادهسازی پهپادهای جنگی برای پرواز در عملیاتهای دنیای واقعی در کنار هواپیماهای سرنشیندار است. این می تواند شامل پنج هواپیمای بدون سرنشین باشد که توسط یک جنگنده کنترل می شود.
کندال گفت که نیروی هوایی در درجه اول این را به عنوان بخشی از مفهوم NGAD در نظر می گیرد، اما می تواند با جت های عملیاتی F-22 و F-35 سازگار شود.
کندال گفت: «ایده این است که هواپیمای سرنشین دار اساساً بازی نامیده می شود، و او از این هواپیماهای جنگی بدون سرنشین دیگر اساساً به عنوان یک آرایش استفاده می کند تا کارهایی را انجام دهد که از نظر تاکتیکی منطقی هستند. "این یک دسته کامل از فرصت ها را باز می کند."
کندال همچنین امکان گسترش این مفهوم را به B-21 Raider که در دست توسعه است و شبکه کردن چنین هواپیماهای بدون سرنشین با هم تحت کنترل بمب افکن در یک آرایش شل در برابر دشمن مطرح کرد.
او اذعان کرد، اما نکات ظریفی از جمله ترکیبی از هواپیما، محمولههای پهپاد و آنچه «بازیها» از قبل در سیستمهای بدون سرنشین برنامهریزی میشوند، هنوز باید مشخص شوند.
فرصت های شغلی
پنی گفت، رشد در بازار تیمسازی مستقل همچنین به شرکتهایی مانند کریتوس و جنرال اتمیکس - شرکتهایی کوچکتر از غولهای دفاعی لاکهید مارتین و بوئینگ - فرصتی برای رشد تجارت خود با وزارت دفاع میدهد.
هر دو کریتوس و جنرال اتمیکس قراردادهایی با نیروی هوایی منعقد کرده اند تا به کار بر روی برنامه های XQ-58A Valkyrie و MQ-20 Avenger خود به ترتیب به عنوان بال های هواپیماهای بدون سرنشین مستقل برای برنامه Skyborg ادامه دهند. پنی گفت: «آنها سپس میتوانند به بازیگران اصلی تبدیل شوند و خود را بهعنوان ... واقعاً شرکای قوی صنعت دفاعی برای وزارت دفاع با تیمسازی مستقل معرفی کنند».
استیو فندلی، رئیس بخش سیستمهای بدون سرنشین کریتوس، به دیفنس نیوز گفت که این شرکت با علاقه زیادی به اظهارات متمرکز کندال در مورد این موضوع میپردازد.
فندلی گفت: «ما سیستمهایی را میآوریم که در حال پرواز هستند... قبلاً تعدادی از جنبههای مختلف قابلیت حیاتی را ثابت کردهاند... [و] مقرون به صرفه هستند». ما کاملاً متعهد به فرصت مرتبط با این برنامه دفاعی هستیم. همانطور که الزامات وزارت دفاع در حال تکامل است، با الزامات وزارت دفاع در حال تکامل هستیم.
سیستم تیمینگ Airpower Boeing اولین پرواز خود را در فوریه 2021 بر فراز استرالیا انجام می دهد. (Cpl. Craig Barrett/نیروی هوایی سلطنتی استرالیا)
استیو نوردلاند، معاون موقت و مدیر کل سیستمهای خودران بوئینگ، در بیانیهای ایمیلی گفت که این شرکت از تاکید روزافزون نیروی هوایی بر قابلیتهای خودران استقبال میکند. به عنوان نمونههایی از محصولاتی که بوئینگ میتواند ارائه دهد، او به آزمایشهای کاری این شرکت در قابلیتهای خودران MQ-25، سیستم تیمسازی نیروی هوایی، خودروی زیردریایی بدون سرنشین فوقالعاده و کشتیهای خودمختار عملیاتی مانند X-37B Orbital Test Vehicle اشاره کرد.
نوردلاند گفت: «ما وارد عصر جدیدی میشویم که در آن فناوری بهسرعت در حال تکامل است که تعیین میکند جنگها چگونه میجنگند و چگونه پیروز میشوند، و فناوریهای خودمختار میتوانند قابلیتهای انسانی را در همه حوزهها گسترش داده و به هم متصل کنند.
کندال در ماه ژانویه گفت، اما برای اینکه این مفهوم عمل کند، این پهپادها باید ارزان باشند - یا حداقل ارزانتر از هواپیماهای سرنشین دار. او گفت که صرفه جویی در هزینه ها یکی از عواملی است که نیروی هوایی را به این سمت سوق می دهد، زیرا اگر این سرویس فقط هواپیماهای سرنشین دار گران قیمت بخرد، توان تامین نیروی مورد نیاز برای پیروزی در جنگ ها را نخواهد داشت. از طرف دیگر، پهپادهای ارزان قیمت به آن اجازه میدهند تا توانایی خود را در حالی که در حد بودجه باقی میمانند، گسترش دهد.
کندال همچنین گفت که این پهپادها باید حداقل قابل انتساب باشند - به معنای قابل استفاده مجدد، اما به اندازه کافی ارزان هستند که نیروی هوایی بتواند آنها را در جنگ از دست بدهد - اگر کاملاً قابل مصرف نباشد. این امر به نیروی هوایی این امکان را میدهد تا مأموریتهای خطرناکتری را انجام دهد که در غیر این صورت از ترس فرستادن خلبان به یک مأموریت انتحاری، در غیر این صورت در نظر نمیگرفت.
کارلایل گفت: سؤالات دیگر در مورد پهپادها همچنان باقی مانده است: چگونه آنها در یک محیط جنگی مستقر و بازیابی می شوند؟ آیا آنها در هواپیمای که با آن جفت شده اند بازیابی می شوند؟ آیا آنها به تنهایی فرود می آیند یا با چتر نجات در آب فرو می روند؟ چگونه آنها را بازیابی می کنند؟
روش های استقرار یک سوال دیگر است. کارلایل گفت که این پهپادها لزوماً نباید توسط هواپیماهایی که با آن جفت می شوند وارد نبرد شوند. او توضیح داد که در عوض، آنها را می توان از خلیج هواپیماهای باری بزرگ پرتاب کرد، شبیه به مفهوم مهمات پالت شده که آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی در حال آزمایش است.
او افزود که یک پایگاه بمب B-21 ممکن است ظرفیت حمل این پهپادها را داشته باشد، اما یک جنگنده احتمالا باید فضای محدود ستون خود را برای مهمات حفظ کند.
پنی گفت و ایجاد فرهنگی در نیروی هوایی که در آن همه قابلیتهای این سیستمها را درک کنند - و به آنها اعتماد کنند - زمان میبرد.
پنی گفت: «در یک محیط بسیار رقابتی کافی نیست که یک آیپد را روی پای خود ببندید و از آنجا بروید. ما باید این سرنخهای پرواز و فرماندهان مأموریت را رابطهای کاملاً یکپارچه و ظریفی فراهم کنیم تا قادر به نظارت، هدایت و کنترل - نه مانند کنترل چوب و سکان، بلکه فرماندهی - هواپیماهای گروهی مستقل آنها باشند.»
هینوت گفت که در نبرد، این پتانسیل برای دشمنان همیشه وجود دارد که توانایی ارتباط ارتش ایالات متحده را «شکستن» کنند، به همین دلیل است که این سیستمهای بدون سرنشین به «سطوح خودمختاری» نیاز دارند که به آنها اجازه میدهد تا مأموریتهای تعیین شده خود را - در محدودههای محدود - انجام دهند. پیش می آید.
برای مثال، او گفت، ارتش نمیخواهد یک سیستم خودمختار با اقداماتی که ممکن است انسان بخواهد وتو کند، پیش برود و باید محدودیتهایی در زمانبندی، دسترسی جغرافیایی و مأموریتهایی که بهطور مستقل انجام میدهد وجود داشته باشد.
دبورا لی جیمز، وزیر سابق نیروی هوایی، گفت که کار این سرویس بر روی معماری مشترک فرماندهی و کنترل همه دامنه برای شبکهسازی با این سیستمهای بدون سرنشین و اطمینان از همگام و تحت کنترل ماندن آنها حیاتی است.
پنی گفت، به همین ترتیب، اگر یک سیستم خودمختار شروع به «بدرفتاری» کند، نیروی هوایی به پروتکلی نیاز دارد که به آن بگوید به خانه برود، فرود بیاید و به طور خودکار داده هایش را دانلود نکند. وی افزود: این سیستم باید قرنطینه شود تا کارشناسان بفهمند چه مشکلی رخ داده و چگونه آن را برطرف کنند.
جیمز گفت، اما مسائل اخلاقی انجام جنگ - و بالقوه کشتن مردم - با دستگاههای خودمختار باید در نظر گرفته شود.
جیمز گفت که سیستمهای هوش مصنوعی به گونهای طراحی میشوند که بهطور مستقل یاد بگیرند و عمل کنند، مانند انجام اقدامات فراری در صورت بروز تهدید. اما او شک دارد که ارتش بتواند یک سیستم خودمختار را برای تصمیم گیری در مورد تغییر از یک هدف به هدف دیگر، در صورتی که آن هدف جدید به طور بالقوه شامل تلفات انسانی باشد، قدرت دهد.
پنی همچنین بر اهمیت نظارت انسانی بر این پهپادها، حتی زمانی که به طور مستقل کار می کنند، تأکید کرد.
پنی گفت: «این بدان معنا نیست که این هم تیمیهای مستقل «رباتهای قاتل» بدون هیچ گونه کنترل یا نظارت انسانی خواهند بود. بسیاری از مردم فکر میکنند که ما به دنیای رباتهای آسمان، روباتهای قاتل میرویم و واقعاً اخلاق، اخلاق و ارزشهایمان را از سیستم خارج میکنیم و آن را به یک الگوریتم ریاضی تقلیل میدهیم. این به سادگی اینطور نیست.»
منبع:www.defensenews.com